صراط مستقیم

این سایت جهت مقابله رسانه ای با فرقه ها و نحله های انحرافی ایجاد شده است .

صراط مستقیم

این سایت جهت مقابله رسانه ای با فرقه ها و نحله های انحرافی ایجاد شده است .

دانستن ممنوع!

محمد باقر منتظر القائم | يكشنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۰۳:۳۹ ب.ظ

اعضای فرقه‌ها حق دانستن و آگاهی را ندارند و تنها برخی منابع فرقه‌ای در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود که در این ارتباط می‌توان به خاطره یکی از اعضای سابق کلیسای غیرقانونی عمانوئیل اشاره کرد.

به گزارش سراج، "کنترل اطلاعات" مقوله‌ای است که از ابتدای جذب یک فرد به فرقه توسط گردانندگان آن بر روی او اعمال می‌شود.

در این راستا و برای محدود کردن قدرت اشخاص در تجزیه و تحلیل، منابع خاصی در اختیار عضو فرقه گذاشته شده و فرد تنها حق دسترسی به اطلاعات کاملا منطبق با نظر‌های قطب فرقه را دارد.

حتی ارائه منابع مورد تأیید فرقه نیز در سطوح مختلفی صورت می‌گیرد؛ به‌عبارت دیگر فرد باید مراحل "بازسازی فکری" و "سر ‌سپردگی محض به قطب فرقه" را بگذراند تا اطلاعات به شکل قطره‌چکانی در اختیار او گذاشته شود.

باید افزود، برخی فرقه‌ها به راحتی اعضای خود را نسبت به دسترسی به هرگونه منبع غیر فرقه‌ای مانند: کتاب، روزنامه، مجله، تلویزیون، رادیو و اینترنت منع می‌کنند؛ در حالی‌که تعدادی از فرقه‌ها راه‌های نرم‌تری را در اختیار می‌گیرند.

برای نمونه فرقه "ساینتولوژی" در جهت محدود کردن دسترسی به اینترنت، نرم‌افزاری را به اعضای خود داده بود که به‌طور خودکار دسترسی به سایت‌های اعضای سابق و منتقدان فرقه را فیلتر می‌کرد.

در کلیساهای غیرقانونی پروتستانی در ایران نیز حکایت این‌چنینی برقرار بوده است. یکی از اعضای سابق کلیسای انجیلی عمانوئیل خاطره خود درباره همراه داشتن کتاب "جرج جرداق" و توبیخ شدن از طرف شیخ کلیسا را در فضای مجازی منتشر کرده است.

وی چنین نوشته است: "بعد از جلسه داخل حیاط داشتم کتاب رو می‌خوندم که مهرداد[سجادی عضو هیئت مشایخ کلیسا] اومد سمتم و بامن احوال‌پرسی کرد و گفت چه کتابیه ... و گفتم که نویسندش جرج جرداقه، اینو که گفتم انگار میخ کردی تو پای مهرداد، از جاش پرید و گفت: گفتی جرج جرداق، به خاطر چی کتاب‌های این مردک رو می‌خوانی و از آن مهم‌تر برای چی داخل کلیسا آوردی این کتاب رو، با تندی با من برخورد کرد."

جالب آن‌که فرقه‌ مسیحیت تبشیری که کلیسای غیرقانونی عمانوئیل آن را نمایندگی می‌کرد، همیشه مدعی است افراد باید با چشمان باز مسیحیت را انتخاب کنند؛ در حالی‌که بر اساس نوشته‌های فرد جدا شده از آن، شیخ کلیسا او را به "دور انداختن کتاب جرج جرداق مسیحی" و "توبه کردن از این عمل شیطانی!" دستور داده بود.

پر واضح است، سازمان یا گروه مشروع همیشه افراد خود را به تفکر و مطالعات آزاد تشویق می‌کند و حق انتخاب و تصمیم‌گیری را به افراد می‌دهد، اما فرقه‌ها به دلیل نداشتن پایگاه اعتقادی و منطقی قوی، خودشان به جای افراد فکر می‌کنند.

بر اساس این گزارش، "جرج جرداق" که با عبارات سخیف و موهن از جانب یکی از گردانندگان کلیسای غیرقانونی عمانوئیل خطاب شده، از متفکران مسیحی عاشق امام علی(ع) بود که در چهاردهم آبان 93 از دنیا رفت.

وی سی جلد کتاب تألیف کرده‌ که مهم‌ترین آن‌ها که به فارسی هم ترجمه شده‌، کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیه» بوده که در پنج جلد با عناوین «علی و حقوق بشر»، «علی و انقلاب فرانسه»، «علی و سقراط»، «علی و دوران زندگانی‌اش» و «علی و قومیت عربی» منتشر شده است.

شاید عقده و کینه پیروان فرقه مسیحیت صهیونیستی از این نویسنده سرشناس مسیحی را بتوان در ضدیت با نگارش کتاب پیش‌گفته و به خصوص ارسال آن به همراه یک نامه به آیت‌اله بروجردی جستجو کرد.

جرداق در این نامه نوشته بود: "من در حالات و سیره و تاریخ زندگی امام علی(ع) مطالعه کرده‌ام و در آن، به اصول و مبانی و معانی بزرگی که تازه بشریت امروز و مخصوصا دنیای غرب ادعای رسیدن به آن معانی و پیشنهاد آن مبانی را دارد رسیده‌ام؛ اصولی که اساسی و جهانی است و همه اگر چه به ظاهر باشد همگان را به آن می‌خوانند. این اصول، همه در سیره و گفتار و کردار امام در حد اکمل وجود دارد.

اسلام‌شناسان و خاورشناسان غربی اگر چه کم و بیش این معانی را در زندگی آن امام عظیم درک کرده‌اند، اما نخواسته‌اند قبول کنند که این افتخار برای شرق است و پیش از غربی‌ها و قرن‌ها پیش در شرق، کسانی بوده‌اند که همه این اصول و حقایق را درک کرده و بیان کرده‌اند، و از این جهت این واقعیت را کتمان کرده‌اند.

در شرق هم دانشمندان و علما، چنان‌ که باید، این اصول را از سیره و حال و مقال آن حضرت استفاده نکرده‌اند، و من دریغ دانستم که چنین شخصیت بزرگی در شرق باشد و قدرش مخفی بماند، لذا این کتاب را نوشتم و چون مسیحی هستم کسی نمی‌تواند مرا نسبت به بیان مراتب بلند امام به تعصب نسبت دهد، و چون زبانم عربی است و اهل مطالعه هستم هم کسی نمی‌تواند به عدم اطلاع و نا آگاهی متهم سازد.

این کتاب را نوشتم و شما [آیت‌الله بروجردی] بعد از مطالعه تصدیق می‌نمایید که "إنی أنصفت الإمام بعض الإنصاف"، من بعضی از حق را نسبت به این مرد بزرگ توانسته‌‌ام، ادا کنم. من شما را شایسته‌ترین و لایق‌ترین شخصیتی یافتم که این کتاب را به او هدیه نمایم، لذا آن را به شما اهدا می‌کنم.»

گفتنی است کلیسای غیرقانونی عمانوئیل از مجموعه کلیساهای انجیلی ایران است که بر خلاف قوانین و مقررات کشور اقدام به پذیرش مسلمانان و دعوت آن‌ها به فرقه مسیحیت صهیونیستی می‌کرد که با دستور مقام قضایی از استمرار فعالیت‌های غیرقانونی آن جلوگیری شد./رهپویان هدایت

  • محمد باقر منتظر القائم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی