صراط مستقیم

این سایت جهت مقابله رسانه ای با فرقه ها و نحله های انحرافی ایجاد شده است .

صراط مستقیم

این سایت جهت مقابله رسانه ای با فرقه ها و نحله های انحرافی ایجاد شده است .

نقش هایک هوسپیان‌مهر در حذف مدیران فرقه جماعت ربانی+سند

محمد باقر منتظر القائم | سه شنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۹ ق.ظ

به تازگی فایلی صوتی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک منتشر شده که در آن "هایک هوسپیان‌مهر" ناظر وقت کلیساهای غیرقانونی جماعت ربّانی از مدیران این فرقه می‌خواهد از کشور خارج شوند.

به گزارش سراج، در مطلبی که به‌انضمام یک فایل صوتی توسط یکی از اعضای سابق فرقه غیرقانونی جماعت ربانی در فیس‌بوک انتشار یافته، صوت استنادی مربوط به سال 1367 معرفی شده است.

بر اساس این مطلب، از جمله افرادی که با هدایت و نقشه قبلی "هایک هوسپیان‌مهر" از کشور خارج شدند، خانواده یقنظر بودند که "غوکاس یقنظر به آمریکا و قازاروس یقنظر نیز به انگلیس" مهاجرت کرد.


تصویر پست فیس‌بوک

این کاربر شبکه اجتماعی فیس‌بوک، "هایک هوسپیان‌مهر" را ناسازگار با بقیه اعضای فرقه دانسته و او را شخصی اقتدارگرا معرفی کرده و از برادر او به‌نام ادوارد هوسپیان‌مهر و پسردائی‌اش به‌نام ساروخاچیکی از حلقه نزدیکان او نام برده است.

بنا بر این گزارش، کلیسای غیرقانونی جماعت ربانی از تندورترین فرقه‌های پروتستانی بوده که مرکز اصلی آن در آمریکا قرار داشته و سازمان جاسوسی آمریکا برای نفوذ در کشورهای دیگر از آن به‌عنوان "پیشران" استفاده می‌کند.

نخستین شخص در ایران که به اعتقادات افراطی این فرقه پایبند و با راه‌اندازی کلیسای خانگی در منزل خود موفق به انسجام‌بخشی به تشکیلات آن شد، "ست یقنظر" بود.

هرچند به دلیل ضعف الهیاتی و مدیریتی، او از همان ابتدا از تشکیلات جماعت ربانی حذف شد، اما او را به‌عنوان "پدر فرقه جماعت ربانی در ایران" می‌شناسند.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، علاقه فرزندان "ست یقنظر" برای در اختیار گرفتن پست‌های تشکیلاتی کلیسای غیرقانونی جماعت ربانی بود که خانواده هوسپیان‌مهر با قبضه قدرت، در عمل آن‌ها را از دستیبابی به آرزوهای خود ناکام گذاشتند.

اشخاص پرنفوذ این فرقه غیرقانونی افرادی مانند: "لئون هایراپتیان"، "هایک هوسپیان‌مهر"، "ادوارد هوسپیان‌مهر"و "سارو خاچیکی" بودند که همگی با یکدیگر نسبت فامیلی داشتند و به شکل مستقیم یا غیرمستقیم بقیه افراد را از حلقه مدیریتی فرقه کنار زدند.

بعد از مرگ "هایک هوسپیان‌مهر"،‌ برادرش "ادوارد" مسئولیت نظارت را بر عهده گرفت که در نتیجه اختلافاتی که با هیئت مدیره کلیسا داشت و همچنین ازدواج پر سر و صدا با یک غیرِ ارمنی، از این سِمَت عزل شد و اعتراض‌های بعدی او نیز نتیجه‌ای به دنبال نداشت.

ناگفته نماند پس از "ادوارد هوسپیان‌مهر "سورن سرکیسیان" به عالی‌ترین پست تشکیلاتی فرقه جماعت ربانی رسید که در زمان او نیز اختلافات و باندبازی‌های زیادی وجود داشته است که دامنه آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توان دید.

اضافه می‌شود، "ادوارد هوسپیان‌مهر"، "سارو خاچیکی"، "غوکاس و قازاروس یقنظر" که از اعضای اصلی فرقه غیرقانونی جماعت ربانی در ایران بودند، پس از خروج از کشور با ایجاد یا همکاری با سازمان‌های تبشیری و شبکه‌های ماهواره‌ای، به جنگ با اعتقادات مسلمانان ایران بر آ‌مده‌اند.

هایک هوسپیان‌مهر

هایک فدوی رشتی (هوسپیان مهر)، در سال 1945 در خانوادهای ارمنی در تهران متولد شد. او از کودکی در یک خانواده نابهنجار تربیت یافت.

روبرو شدن با مشکلات زیادی چون: "فقر، مصیبت بیماریِ مادر، جدایی والدین، بی‌مسئولیتی پدر و مناقشات خانوادگی"، او را فردی عقده‌ای و ناسازگار با جامعه به بار آورد.

بی‌توجهی والدین به مراحل رشد هایک، باعث شد وی در منجلاب آشفتگی‌های ذهنی ورفتاری فرو رود و برای جبران حقارت‌های دوران نوجوانی و جوانی، به دنبال مکانی برای عقده‌گشایی برود.

با هدف پیش‌گفته، هایک به فرقه جماعت ربانی می‌پیوندد و بعد از تشکیل کلیسا "رقابت ناسالم و تخریب‌گونه‌ای" را برای در دست گرفتن مناصب کلیدی آن، با دیگر اعضای کلیسا داشته است.

هایک هوسپیان‌مهر درسال 1967 میلادی ازدواج کرد و یک سال پس از ازدواج، از طرف "مارک بلیس جاسوس سیا"، بودجه‌ای در اختیارش گذاشته شد تا برای جذب افراد، بین آن‌ها توزیع کند. در آن سال، بنا به مأموریتی که به او واگذار شد، به استان مازندران رفت و در شهر گرگان کلیسایی را تاسیس کرد.

در مدت زمان حضور در استان مازندران، با رئیس میسیون آمریکایی و فردی به نام "ویکتور از سفارت شوروی"، که با هدف جاسوسی به ایران وارد شده بودند، ارتباط گرفت تا پشتیبانی‌های مالی بلوک شرق و غرب را جذب کند.

دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با احساس خطر از جانب مدیران کلیسای غیرقانونی جماعت ربانی، تغییرات ساختاری در این کلیسا به‌وجود آمد و "هایک هوسپیان مهر" به عنوان نایب رئیس هیئت مدیره شورا و در سال 1360 به‌ سِمَت ناظر کلیسا تعیین شد.

در این زمان خانواده یقنظر که خودشان را بنیانگذار کلیسای جماعت ربانی می­دانستند، به مخالفت با صاحب منصبان کلیسا از جمله: "هایک هوسپیان‌مهر"، "لئون هایراپتیان"، "ادوارد هوسپیان‌مهر" و "سارو خاچیکی" پرداختند و تنش‌های زیادی در این کلیسا به وجود آمد.

دو دستگی پیش‌آمده در این فرقه غیرقانونی، آن‌ها را در دو گروه "محافظه‌کار و افراطی" قرار داد و اقدامات تخریبی سرکردگان کلیسا بر ضدِّ یکدیگر، در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد شمسی به اوج خود رسید.

فعالیت‌های قانون‌گریزانه در کلیسای جماعت ربانی در زمان مسئولیت "هایک هوسپیان مهر"، شکل دیگری به خود گرفت و خود وی آشکارا، کلیساهای غیر قانونی خانگی را راه‌اندازی و با حضور در جمع این گروهک‌ها، آن‌ها را مدیریت می‌کرد.

گفتنی است، گروهک تروریستی منافقین که موج ترورهای خود در دهه هفتاد را با هدف اختلاف‌افکنی انجام می‌دادند، "هایک هوسپیان‌مهر" را گزینه اقدامات تروریستی خود قرار دادند و در سال 1372 وی را کشتند تا با تبلیغات رسانه‌ای تدارک دیده شده از قبل، به زعم خود فشار حقوق بشری را بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کنند./رهپویان هدایت 

  • محمد باقر منتظر القائم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی