صراط مستقیم

این سایت جهت مقابله رسانه ای با فرقه ها و نحله های انحرافی ایجاد شده است .

صراط مستقیم

این سایت جهت مقابله رسانه ای با فرقه ها و نحله های انحرافی ایجاد شده است .

فعالیت "غیرقانونی" فرقه‌های انحرافی در فضای "قانونی" مجازی

محمد باقر منتظر القائم | سه شنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۵۷ ب.ظ

فرقه‌ها و افرادی با داشتن تفکرات و عملکردهای فرقه‌ای، فضای مجازی را مکانی امن و مناسب برای جولان خود دیده‌اند و علاوه بر ترویج آشکار و بدون محدودیت عقاید انحرافی در این فضا، به بزرگ‌نمایی خود و تخریب منتقدین نیز مشغول هستند.

به گزارش سراج، یکی از راه‌های نسبتا آسان برای جذب عضو در فرقه‌ها و ارتباط‌گیری با افراد، استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی است و به‌همین علت، سوء استفاده‌گران فرقه‌ها از این امکان، بهره‌های بسیار زیادی می‌برند.

در مقابل حجم فعالیت فرقه‌ها در فضای اینترنت، اما تحرکات ضدفرقه‌ای بسیار کمتر دیده می‌شود؛ به‌طوری‌که می‌توان این‌چنین برداشت کرد که با جستجوی کلیدواژه‌های فرقه‌ای در اینترنت، تعداد تارنماها، وبلاگ‌ها، صفحات اجتماعی و .... که به‌نفع فرقه‌ها فعالیت می‌کنند، از سایت‌های نقد آنها بسیار بیشتر است.

اما آنچه قابل توجه و البته مایه تاسف است، نبود نظارت کافی و فعالیت "غیرقانونی" آنها در "فضای قانونی" بوده که افراد سودجو با استفاده از موقعیت پیش‌آمده و نبود هیچ‌گونه محدودیت و پالایش، به نشر عقاید انحرافی خود مشغول هستند.

هدف از نگارش این گزارش مختصر، معرفی سایت‌ها و وبلاگ‌های بدون فیلتر متعلق به فرقه‌ها نیست؛ اما برای مستند کردن نوشته‌ها، برای نمونه تنها به ذکر مواردی از فعالیت‌های انحرافی فرقه‌ها در فضای قانونی مجازی پرداخته می‌شود. گفتنی است پیش از این درباره عدم فیلترینگ سایت فارسی فرقه "فالون‌دافا" مطلبی منتشر شد.

بر این اساس، متاسفانه افرادی وجود دارند که علیرغم نداشتن سواد پزشکی، مبادرت به دخالت در امر پزشکی کرده و در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و حتی در برخی پایگاه‌های تخصصی علمی نیز از آنها به‌عنوان متخصص و استاد نام برده می‌شود.

در این بین افرادی نیز هستند که به‌جای آنکه از شیوه‌های معمول درمان بیماری‌های جسمی و روحی، روند بهبود خود را پیگیری کنند، متاسفانه به این "کاسبان" رجوع کرده و به بازار مکاره آنها رونق می‌بخشند.

عده‌ای نیز راه رسیدن به آرامش و رهایی از استرس و اضطراب را در پناه بردن به مدعیان بی‌عمل، جستجو  کرده و با صرف پول‌های کلان نه تنها به اهداف خود نرسیده، بلکه در مواردی دچار توهم، آشفتگی روحی و هذیان‌گویی نیز شده‌اند.

مواردی وجود داشته که سایت "آپارات" نیز ویدئوهای مرتبط با این افراد کلاهبردار را منتشر کرده؛ در حالی‌که این افراد منحرف با آوردن احادیث ظاهرا متناسب ولی در محتوا غیرمرتبط با ادعاهای آنها در ویدئوهای خود، به عوام‌فریبی مشغول هستند و با همین احادیث، سعی در توجیه اعمال ضددینی خود دارند.

این افراد در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند"کلوب"، "اینستاگرام"، "تلگرام" و ... نیز حضور فعالی داشته و مرتبا در حال بازسازی فکری افراد در جهت اهداف فرقه‌ای هستند.

به‌عنوان نمونه افرادی سودجو هستند که با سوءاستفاده از موقعیت ایرانیان حاضر در ترکیه، اقدام به تاسیس کلیسا-بخوانید تجارتخانه- کرده و در "اینستاگرام" بسیار فعال بوده و از این طریق به کلاهبرداری از افراد زودباور می‌پردازند.

علاوه بر اینها، وبلاگی تحت بلاگ راه‌اندازی شده که به نشر عقاید انحرافی "تشیع لندنی" و فرقه "صادق شیرازی" و اهانت به سایت‌های ضد این فرقه می‌پردازد و بدون هر گونه محدودیتی نیز قابل دسترسی است.

از اهداف دیگر ایجاد آن، تفرقه‌افکنی و دو قطبی کردن مسلمانان بوده و این وبلاگ سعی دارد با "هوچی‌گری" و "شارلاتانیسم رسانه‌ای"، مخالفین خود را به مثابه گروه "تکفیریون وهابی" قلمداد ‌کند.

با توجه به اینکه بنا به آمارها، درصد زیادی از مردم ایران از اینترنت استفاده می‌کنند و بیشتر کاربران فضای مجازی نیز از گروه جوانان هستند، تغذیه روحی سالم قشر آینده‌ساز جامعه، نقش بسزائی در پیشرفت همه‌گونه کشور خواهد داشت که یکی از مقدمات آن می‌تواند اعمال نظارت بیشتر و جدی‌تر بر فعالیت مجازی جریانات"سم‌پراکن" مثل: فرقه‌ها باشد./رهپویان هدایت

  • محمد باقر منتظر القائم

نظرات  (۲)

  • فرشاد اشتری
  • عالی نوشته بودید... با شما موافقم
  • ذره ی ناچیز
  • متاسفانه
    کم کاری ما و مسوولین
    همچنین بی در و پیکر بودن این فضا
    باید خیلی مراقب بچه هایمان باشیم حداقل!

    یاعلی...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی