صراط مستقیم

این سایت جهت مقابله رسانه ای با فرقه ها و نحله های انحرافی ایجاد شده است .

صراط مستقیم

این سایت جهت مقابله رسانه ای با فرقه ها و نحله های انحرافی ایجاد شده است .

فرار رو به جلوی مبلّغان فرقه مسیحیت تبشیری!

محمد باقر منتظر القائم | يكشنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۰ ق.ظ

در حالی که پیروان فرقه‌های کاتولیک و پروتستان در قرون گذشته جنگ‌ها و درگیری‌هایی مانند: جنگ‌های خانمان‌سوز سی‌ساله را تجربه کرده‌اند، یکی از مبلغان مسیحیت صهیونیستی می‌گوید: مسیحیان هیچ‌گاه با هم جنگ نداشته‌اند!

به گزارش سراج، "رضا صفا" مؤسس و مجری شبکه صهیونیستی "نجات" مدعی شد، بین فرقه‌های مسیحیت اختلاف نظر وجود دارد، ولی هیچ‌گاه پیروان آن‌ها درگیر نزاع و جنگ نشده‌اند.

هرچند این شخص اطلاعات چندانی درباره تاریخ و اعتقادات مسیحیت ندارد، اما با توجه به معرفی خود به‌عنوان یک مسیحی، خوب است نظری نیز به تاریخ پر فراز و نشیب این دین بیندازد تا متوجه جنگ‌های فرقه‌های مسیحیت بشود.

بر اساس گزارش رهپویان هدایت، اعلام موجودیت فرقه پروتستان در قرن شانزدهم میلادی، شکاف عمیقی بین پیروان مسیحیت به وجود آورد و کاتولیک‏ها و پروتستان‏ها در طول سده‏های پس از آن، بارها با هم به نزاع و نبرد پرداختند.

جنگ‌های سی ساله فرقه‌ای بین طرفداران این دو دسته از مسیحیان در دهه دوم قرن هفدهم میلادی از نمونه‌های بارز خشونت و درگیری درون گروهی مسیحیان است که گویا "رضا صفا" اصولا از این جنگ خانمان‌سوز و طولانی هیچ اطلاعی ندارد.

ماجرا از این قرار بوده که در روز 23 مه 1618م، پروتستان‏های چک که از محدود شدن آزادی‏هایشان توسط فردیناند دوم امپراتوری روم نگران بودند، دو فرستاده وی را به قتل رساندند و به این ترتیب جنگ‏های سی ساله مذهبی در اروپا آغاز شد.

 این جنگ‏ها که بیش‌تر در آلمان روی داد، متن و حاشیه‌های زیادی داشت. در طول جنگ کشورهای فرانسه، سوئد و دانمارک در حمایت از پروتستان‏ها و دولت اسپانیا و امپراتوری روم به طرفداری از کاتولیک‏ها وارد جنگ شدند.

سرانجام، جنگ سی‌ساله مسیحیان در اروپا با انعقاد پیمان "وِسْتْ‌فالی" در سال 1648م خاتمه یافت، اما اسپانیا و فرانسه تا امضای پیمان "پیرْنِه" در سال 1659م با هم درگیر بودند. این جنگ ویران‌گر، علاوه بر تحمیل خسارت‌های فراوان، تجزیه آلمان و نیز تضعیف امپراتوری روم، قدرت یافتن فرانسه را در پی داشت.

"نزاع دیرینه دو فرقه کاتولیک و پروتستان" نقش مهمی در به وجود آمدن این جنگ‌ها داشت و از نتایج مهم آن رشد جریان‏های ناسیونالیستی، ملی‌گرایى و نژادپرستی در اروپا بود و ایجاد تفکر جدایى دین از سیاست نیز از ثمره‌های جنگ بین پیروان مسیحیت بود.

 به عبارت بهتر، یکی از وقایع مهم اجتماعی که زمینه جدایی نهاد دینی را از سیاست فراهم ساخت، همین جنگ‏ها و پیمان وِسْتْ‌فالی بود. در این پیمان قرار بر این شد که قدرت اقتصادی کلیسا تضعیف شود و مراکز اقتصادی که در سلطه کلیسا بودند از نفوذ کلیسا خارج شوند.

علاوه بر این جنگ فرسایشی، درگیری‌های بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها در "بلفاستِ ایرلند شمالی" نیز نمونه دیگری از نزاع‌ خشونت‌آمیز طرفداران فرقه‌های مسیحی بوده که تاکنون افراد زیادی را به کام مرگ کشانده یا مجروح کرده است.

ایرلند شمالی مذهبی‌ترین بخش بریتانیا به شمار می‌رود و چهل درصد جمعیت این کشور کاتولیک و بیش از چهل و پنج درصد آن پیرو شاخه‌های مختلف پروتستان هستند.

سابقه درگیری‌های پیروان این دو فرقه به اواسط قرن شانزدهم می‌رسد، زمانی که ایرلندی‌های عمدتا کاتولیک در برابر استعمار انگلیسی‌های پروتستان یک جنبش مقاومت شکل دادند.

 پیروان پروتستان موافق باقی ماندن ایرلند شمالی به‌عنوان جزئی از بریتانیا و کاتولیک‌ها طرفدار استقلال از بریتانیا و تشکیل یک ایرلند متحد با ایرلند جنوبی هستند.

روز "اورانژ" که هر ساله به مناسبت پیروزی "پرینس ویلیام اورانژ" پروتستان بر "جیمز دوم"، پادشاه کاتولیک انگلیس در نبرد "بوین"، گرامی داشته می‌شود، نیز درگیری‌های گسترده‌ای را بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها در ایرلند رقم می‌زند.

اضافه می‌شود، با وجود آن‌که توافقنامه صلح ایرلند شمالی در یک دهه قبل امضا شده، اما رژه‌های تابستانی عاملی برای درگیری بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها در مرکز شهر است.

گفتنی است، مبلغان بنیادگرای فرقه مسیحیت تبشیری با فرافکنی و دروغ‌بافی خشونت و جنگ را به مسلمانان نسبت می‌دهند و در مقابل از واقعیت‌های تاریخی مسیحیت چشم‌پوشی کرده و کم‌ترین اشاره‌ای به آن‌ها نمی‌کنند./رهپویان هدایت

  • محمد باقر منتظر القائم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی