صراط مستقیم

این سایت جهت مقابله رسانه ای با فرقه ها و نحله های انحرافی ایجاد شده است .

صراط مستقیم

این سایت جهت مقابله رسانه ای با فرقه ها و نحله های انحرافی ایجاد شده است .

روایت‌های متناقض اناجیل درباره تولد حضرت عیسی(ع)

محمد باقر منتظر القائم | سه شنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۴، ۰۱:۱۳ ب.ظ

با توجه به سکوت "مرقس و یوحنا" در قبال داستان تولد حضرت مسیح(ع)، برای دسترسی به توصیف اناجیل از این ماجرا باید به "لوقا و متّی" مراجعه شود و این در حالی است که این دو نویسنده نیز روایاتی با اختلاف‌های فاحش آورده‌اند.

به گزارش سراج، تعداد زیادی از مسیحیان به خصوص در کشورهای آمریکا و کانادا کریسمس را مهم‌ترین رویداد سالانه مسیحی می‌دانند.

عید کریسمس دوازده روز بوده که از روز بیست و پنجم دسامبر-که به عقیده گروهی از مسیحیان زادروز حضرت مسیح(ع) است- آغاز شده و تا دوازده روز پس از آن که با عنوان "جشن خاج‌شویان" نامیده می‌شود، ادامه دارد.

امّا در ماجرای میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) بین مسیحیان اتفاق نظر وجود ندارد و ریشه این اختلاف نیز به روایت‌های متفاوت و متناقض اناجیل از زمان و جزئیات تولد این پیامبر بزرگ الهی برمی‌گردد.

مطابق با انجیل لوقا، مکان تولد حضرت مسیح(ع) ناصره از توابع جلیل بوده و مأخذ تاریخ تولد ایشان مربوط به آماری است که در سال ششم میلادی گرفته شده و همچنین گفته شده، تولد ایشان در زمان سلطنت "هرد"- که شش سال قبل از میلاد مُرده- بوده است.

از جملات فصل یک انجیل لوقا چنین برمی‌آید که لوقا از نسبت دادن دودمانی بشری به مسیح(ع) پرهیز داشته و از قول فرشته جبرئیل در جمله 32 حضرت عیسی(ع) را "پسر خدا" عنوان می‌کند.

متّی که یکی از شاگردان حضرت مسیح(ع) بوده، چندان جدّی وارد مبحث تولد ایشان نمی‌شود و بین حضرت آدم(ع) و حضرت عیسی(ع) "بیست و شش" واسطه قرار می‌دهد.

در روایتی متناقض، لوقا در سلسله پیش‌گفته نام "چهل و دو نفر" را آورده و از این‌رو بین این دو نسب ادعایی، "شانزده نفر" اختلاف وجود دارد و اگر میانگین عمر یک شخص، چهل سال هم در نظر گرفته شود، "ششصد و چهل سال" بین دو اسامی که لوقا و متی ذکر کرده‌اند، تفاوت است.

از بین چهار نویسنده اناجیل، "مرقس و یوحنا" از بیان این قضیه اجتناب کرده‌اند و سکوت را بر بیانی با اختلاف‌های فاحش- مشابه آن‌چه لوقا و متی آورده‌اند-، ترجیح داده‌اند.

حال که تناقض‌های روایت دو نفر از نویسندگان اناجیل درباره تولد حضرت مسیح(ع) و سکوت دو نفر دیگر را دیدیم، اینک به روایت یگانه و مستند قرآن مجید که مصون از هر گونه دست‌اندازی بشر بوده، پرداخته می‌شود.

در سوره مبارکه آل عمران آیات 42 تا 47 داستان تولد حضرت عیسی(ع) چنین آمده: "وَإِذْ قَالَتِ الْمَلاَئِکَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَى نِسَاء الْعَالَمِینَ* یَا مَرْیَمُ اقْنُتِی لِرَبِّکِ وَاسْجُدِی وَارْکَعِی مَعَ الرَّاکِعِینَ * ذَلِکَ مِنْ أَنبَاء الْغَیْبِ نُوحِیهِ إِلَیکَ وَمَا کُنتَ لَدَیْهِمْ إِذْ یُلْقُون أَقْلاَمَهُمْ أَیُّهُمْ یَکْفُلُ مَرْیَمَ وَمَا کُنتَ لَدَیْهِمْ إِذْ یَخْتَصِمُونَ* إِذْ قَالَتِ الْمَلآئِکَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللّهَ یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ وَجِیهًا فِی الدُّنْیَا وَالآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِینَ* وَیُکَلِّمُ النَّاسَ فِی الْمَهْدِ وَکَهْلاً وَمِنَ الصَّالِحِینَ* قَالَتْ رَبِّ أَنَّى یَکُونُ لِی وَلَدٌ وَلَمْ یَمْسَسْنِی بَشَرٌ قَالَ کَذَلِکِ اللّهُ یَخْلُقُ مَا یَشَاء إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا یَقُولُ لَهُ کُن فَیَکُونُ."

"و [به یاد آورید] هنگامى را که فرشتگان گفتند: «اى مریم! خدا تو را برگزیده و پاک ساخته؛ و بر تمام زنان جهان، برترى داده است* اى مریم! [به شکرانه این نعمت] براى پروردگار خود، خضوع کن و سجده بجا آور! و با رکوع‏کنندگان، رکوع کن!* [اى پیامبر!] این، از خبرهاى غیبى است که به تو وحى مى‏کنیم؛ و تو در آن هنگام که قلم‌هاى خود را [براى قرعه‏کشى] به آب مى‏افکندند تا کدام‌یک کفالت و سرپرستى مریم را عهده‏دار شود، و [نیز] به هنگامى که [دانشمندان بنى اسرائیل، براى کسب افتخار سرپرستى او] با هم کشمکش داشتند، حضور نداشتى؛ و همه این‌ها، از راه وحى به تو گفته شد* [به یاد آورید] هنگامى را که فرشتگان گفتند: «اى مریم! خداوند تو را به کلمه‏اى [وجود باعظمتى] از طرف خودش بشارت مى‏دهد که نامش «مسیح، عیسى پسر مریم‏» است؛ در حالى که در این جهان و جهان دیگر، صاحب شخصیت خواهد بود؛ و از مقربان [الهى] است.(45)

 و با مردم، در گاهواره و در حالت کهولت [و میانسال شدن] سخن خواهد گفت؛ و از شایستگان است* [مریم] گفت: «پروردگارا! چگونه ممکن است فرزندى براى من باشد، در حالى که انسانى با من تماس نگرفته است؟!» فرمود: «خداوند، این‏گونه هر چه را بخواهد مى‏آفریند! هنگامى که چیزى را مقرر دارد [و فرمان هستى آن را صادر کند]، فقط به آن مى‏گوید: «موجود باش!» آن نیز فورا موجود مى‏شود. "

علاوه بر این آیات درباره داستان تولد حضرت مسیح(ع)، آیات 27 تا 35 از سوره مبارکه مریم نیز حوادثی که پس از ولادت ایشان اتفاق افتاده را شرح مختصری داده و  بر اساس این آیات، ایشان خودش را "بنده و پیامبر خدا" معرفی می‌کند.

گفتنی است، آیه 59 از سوره مبارکه آل عمران در خصوص شگفت‌آور بودن ماجرای خلقت حضرت مسیح(ع)، این داستان را مشابه آفرینش حضرت آدم(ع)- که از خاک آفریده شد- معرفی کرده است./رهپویان هدایت  

  • محمد باقر منتظر القائم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی