صراط مستقیم

این سایت جهت مقابله رسانه ای با فرقه ها و نحله های انحرافی ایجاد شده است .

صراط مستقیم

این سایت جهت مقابله رسانه ای با فرقه ها و نحله های انحرافی ایجاد شده است .

جرم بودن فعالیت فرقه‌ها در ایران

محمد باقر منتظر القائم | يكشنبه, ۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۱۷ ق.ظ

با وجود آنکه نیاز به وجود قانونی خاص برای مبارزه فعالیت فرقه‌ها در کشور به شدت احساس می‌شود، اما عملکرد رهبران و دست‌اندرکاران فرقه‌ها با در نظر گرفتن قوانین فعلی نیز جرم بوده و حسب مورد قابل تعقیب و مجازات است.

به گزارش سراج، یکی از سایت‌های وابسته به فرقه مسیحیت صهیونیستی با کنار هم گذاشتن اصولی از قانون اساسی و موادی از قوانین موضوعه حاکم بر جمهوری اسلامی ایران، به زعم خود نتیجه گرفته که تبلیغ فرقه‌ها و آئین‌های انحرافی، جرم نبوده و قابل مجازات نیست.

اینکه فرقه‌ها از لحاظ روانی، اجتماعی، اقتصادی و نظرگاه‌هایی دیگر تبعات جبران‌ناپذیری را بر فرد و اجتماع وارد می‌کنند، گزاره‌ای است که مورد تائید متخصصان علوم اجتماعی و روان‌شناسی بوده و می‌توان ادعا کرد که مورد وفاق آنها است.

نکته قابل توجه آنکه یکی از وظایف دولت‌ها در سراسر دنیا ایجاد امنیت در همه ابعاد برای افراد جامعه است و پرواضح است که تامین امنیت روانی و آرامش روحی یکی از بعدهای بسیار مهم امنیت در یک اجتماع بوده و انتظار مردم از دولت آن است که در برابر تجاوز به "حریم امنیت روانی خانواده‌ها" حساس بوده و با ناامن‌کنندگان آن برخورد کنند.

از سویی دیگر، مسئولین کشورهایی که بر اساس قوانین دینی اداره می‌شوند، در مقابل هجمه فرقه‌ها به بنیان‌های اعتقادی ملت خود باید احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.

جمهوری اسلامی ایران که بر پایه اعتقادات اسلامی تشکیل شده نیز در این راستا وظایفی بر عهده دارد که بر همین اساس، اصل سوم قانون اساسی مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی- که تشکیل و فعالیت فرقه‌ها از مصادیق آن است- را بر عهده دولت قرار داده است.

با توجه به اینکه دستور به رعایت یک موضوع مستلزم فراهم آوردن مقدمات آن نیز است، از این‌رو دولت باید در اجرای این اصل از قانون اساسی، با مخلین امنیت دینی مردم برخورد کند.

هرچند "طرح منع تشکیل و تبلیغ و عضویت در فرقه‌ها" در مجلس شورای اسلامی در حال سیر مراحل تصویب بوده و با تبدیل آن به قانون لازم‌الاجرا، جرایم مرتبط با تشکیل و فعالیت فرقه‌ها احصا و روشن می‌شود، اما با فرضِ نبودنِ چنین قانونی نیز، اعمال دست‌اندرکارن فرقه‌ها به استناد قوانین دیگر جرم بوده و قابل تعقیب است.

در این وجیزه برخی از مهم‌ترین جرایمی که مدیران و دست‌اندرکاران فرقه‌ها مرتکب می‌شوند، از نظر گذرانده خواهد شد و بر این مطلب نیز پافشاری می‌شود که فرقه‌ها بر اساس اهدافی که تشکیل می‌شوند، جرائم متعددی را مرتکب شده که ذکر همه آنها، نیازمند بررسی مصداقی هر کدام از آنها خواهد بود.

1-همچنان‌که واضح است که نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه شریعت اسلام بنیانگذاری شده و از این‌رو شالوده امنیت ملی نظام، دین مردم است و در نتیجه هر اقدامی که کم‌ترین تعرضی به حریم دینی ملت کند، مصداق "اقدام علیه امنیت ملی کشور" بوده و طبق ماده 498 از بخش تعزیراتِ قانون مجازات اسلامی، جرم بوده و مجازات آن بر اساس تشخیص دادگاه از دو سال حبس تا اعدام-در صورت تشخیص محاربه- متغیر خواهد بود.

2-یکی از جرایم دیگر که شاکیان خصوصی زیادی نیز دارد، کلاهبرداری مالی بوده که یکی از اهداف اصلی بسیاری از فرقه‌ها بر اساس این جرم بنیان نهاده شده و مطابق با قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری، جرم بوده و مرتکب آن به تحمل مجازات‌های پیش‌بینی‌شده محکوم خواهد شد.

3-جعل و استفاده از سند مجعول نیز از جمله جرائمی است که معمولا رهبران فرقه‌ها دست به ارتکاب آنها می‌زنند. فرقه‌ها برای موجه جلوه دادن خود و بردن اموال افراد زودباور مرتکب این دو جرم می‌شوند که بر اساس قانون مجازات اسلامی(بخش تعزیرات) قابل تعقیب و مجازات است.

4-دخالت در امور پزشکی نیز در برخی از فرقه‌های مدعی فرادرمانی و انرژی‌درمانی به چشم می‌خورد. کلاهبرداران فرقه‌ها با سوءاستفاده از مشکلات بیماری افراد، ادعای درمان مریضی‌های آنها از طریق روش‌های غیرعلمی دارند که بر اساس "قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و داروئی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب 1334 و قانون تعزیرات حکومتی، امور بهداشتی و درمانی مصوب 1367" جرم است.

5-تجاوز به عنف و سوءاستفاده‌های جنسی نیز در برخی از فرقه‌ها به چشم می‌خورد. عضویابان این دسته از فرقه‌ها با فریب زنان و دختران، آنها را طعمه هوس‌بازی‌های رهبر فرقه قرار می‌دهند. این عمل نیز در مواردی در صورت اثبات، حکم اعدام را برای مرتکب آن در پی خواهد داشت.

6-ارتباط با سازمان‌ها و دول متخاصم، جرمی است که تعدادی از اعضای اصلی فرقه‌ها مرتکب آن می‌شوند که مستند به ماده 508 بخش تعزیراتِ قانون مجازات اسلامی، مجازاتی بین یک سال حبس تا اعدام-درصورت اثبات محاربه- در انتظار مرتکب آن است.

7-در برخی از فرقه‌ها به مقدسات اسلامی، پیامبران الهی یا ائمه اطهار(علیهم‌السلام) توهین صورت می‌گیرد که این جرم، مطابق با ماده 513 از بخش تعزیراتِ قانون مجازات اسلامی در صورتی که مصداق ساب النبی باشد کیفرِ اعدام و در غیر این صورت، مجازات حبس بین یک تا پنج سال را خواهد داشت.

البته نباید فراموش شود که جرایم پیش‌گفته تنها موارد غیرقانونی‌ای است که به فور در بین فرقه‌ها دیده شده و حتما همه جرایم آنها نیست. از طرف دیگر صدمات روانی که عضویت در فرقه‌ها به افراد وارد می‌کند، بسیار عمقی‌تر و در مواردی غیرقابل جبران است که به نظر می‌رسد بنا بر قاعده "پیشگیری بهتر از درمان است باید علاج واقعه قبل از وقوع کرد و درباره خطرات پیوستن به فرقه‌ها در مقاطع تحصیلی مختلف و بین گروه‌های مختلف اجتماع، اطلاع‌رسانی‌های بیشتری صورت گیرد./ رهپویان هدایت 

  • محمد باقر منتظر القائم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی